PARTNER in de kijker: VAS.Co

Wat bracht je ertoe om lid te worden van Leaders Club Belgium en hoe heeft het je zakelijk of persoonlijk beïnvloed?

Ik ben in contact gekomen met Leadersclub door de toenmalige voorzitter Kasper Stuart, moet ondertussen meer dan 10 jaar geleden zijn vermoed ik. De klik was er meteen en Kasper wist me dan ook al vrij snel te overtuigen van de toegevoegde waarde dat Leadersclub kon bieden voor VA.S.Co

Wanneer en hoe is je passie voor de horeca begonnen? Was het altijd je droom of was het een toevallige ontdekking?

Iedere organisatie dat bijdraagt tot een verdere professionalisering van de foodservice sector ondersteunen we ten volle. Het is één van de mooiste sectoren waarin en waarvoor je kan werken en we moeten er dan ook alles aan doen om deze sector zo sterk mogelijk te maken. De sector staat immers voor héél wat uitdagingen en heeft dan ook professionele organisaties zoals Leadersclub nodig.

Wat is het meest gedenkwaardige of grappige moment dat je hebt meegemaakt in je horeca-carrière?

Door de jaren heen mocht ik getuige zijn van héél wat events en trendtours. Wanneer ik ver terugkijk in de tijd dan denk ik daarbij aan de trendtour naar Hamburg. Een bruisende stad vol mooie, leuke en toffe concepten en dit in een havenstad in volle ontwikkeling. Blik ik dan recenter terug in de tijd dan is de trendtour naar Zuid-Afrika een absoluut hoogtepunt dat ik nooit zal vergeten.  

Wie of wat inspireert jou in de horeca? Zijn er bepaalde chefs, restauranthouders, of trends waar je naar opkijkt?

Met VA.S.Co zijn we actief in wijnen, champagnes, koffie, water en de spirits van Diageo. VA.S.Co werd opgericht in 1928 en gedurende ondertussen een kleine 100 jaar hebben we keihard gewerkt om bijvoorbeeld de mooiste wijnhuizen in portefeuille te hebben. Het zijn dan ook die mooie pareltjes die voor een ongelofelijke experience moet zorgen voor de klanten van de leden van Leadersclub.  Hetzelfde streven we na met onze koffie Másalto, de spirits van Diageo (Smirnoff, Ciroc, J&B, Johnnie Walker,...),...

Wat is jouw specialiteit in de keuken of in de horecasector? En wat is je favoriete gerecht of drankje om te serveren?

Wat is er al mooier aan de horecasector dan samen met vrienden of familie nieuwe concepten te bezoeken en samen nieuwe gerechten ontdekken.
Let wel de absolute klassiekers kunnen me eveneens enorm bekoren. Mijn specialiteit in de keuken zijn de vleesgerechten en het favoriete drankje is sterk afhankelijk van het moment of gerecht. Een glaasje Taittinger als apero, gevolgd door witte en/of rode wijn met als afsluiter een lekkere Másalto, ja dan kan de avond niet meer stuk 

Hoe speelt jouw bedrijf in op de nieuwste trends en innovaties in de horeca, en hoe dragen jullie bij aan de groei van de leden?

Zoals ik al aangaf is de samenstelling van onze produktenportefeuille de basis van alles. Naast de juiste produkten hebben we ook een commerciële organisatie uitgebouwd bestaande uit verschillende disciplines, gaande van wijn specialisten, koffiespecialisten, bierspecialisten tot spiritspecialisten. Iedere produktgroep heeft immers zijn specificiteiten. Op die manier proberen we met de juiste mensen onze kennis à jour te houden én te delen met de leden van Leadersclub. Eén van de laatste innovaties die we momenteel bijvoorbeeld aan het uitrollen zijn in onze horecasector zijn de cocktails on draught van Diageo. We weten immers allemaal hoe moeilijk het is om gekwalificeerd personeel te vinden om de perfecte cocktail te maken. Deze innovatie zorgt ervoor dat dit soort topprodukten met hoge toegevoegde waarde voor de leden van de Leadersclub, zéér snel en eenvoudig naar de klanten perfect kunnen gebracht worden.

Hoe past jouw bedrijf zich aan aan de veranderende behoeften en uitdagingen binnen de horecasector?

Veranderende behoeften betekenen uiteraard ook een nood aan een breder en aangepast produktaanbod. Zo is ons assortiment de laatste jaren sterk uitgebreid met biologische wijnen, belgische wijnen, wijnen met lager alcoholgehalte,...De laatste trend is bijvoorbeeld rode gekoelde wijnen en bovendien laag in alcohol. Ook dit bieden we aan. Orange wines werden eveneens aan het assortiment toegevoegd. Cocktails on draught is eveneens een antwoord op de veranderende behoeften van onze sector.  

Wat zijn volgens jou de meest opwindende of interessante trends in de horeca op dit moment?

Er beweegt enorm veel in onze sector. Niet alleen zien we dagelijks nieuwe concepten, pop-ups, nieuwe produkten, nieuwe consumentenbehoeften. Ook duiken er plots nieuwe wijken op gedreven door nieuwe concepten. Maar ook doet IT méér en méér zijn intrede in onze sector gaande van bestelplatformen, reservatieplatformen, consulteren van menukaarten, digitaal bestellen in de horecazaak tot onmiddellijk afrekenen,... Laten we dit een tech-driven hospitality noemen. Dit alles zorgt voor een verhoogde rentabiliteit. En laat nu net het verhogen van de te lage rentabiliteit één van de uitdagingen zijn waarvoor onze sector staat. Méést opwindend is moeilijk te zeggen. Het is de hoeveelheid aan verandering dat de sector zeer boeiend maakt. 

Kun je ons een leuk weetje of interessant feit over jouw bedrijf vertellen dat mensen misschien niet weten?

Opgericht in 1928 en binnenkort dus 100 jaren jong. Sinds kort is nu ook de vierde generatie aan boord wat dus betekent dat we niet werken voor een volgend trimester maar wel voor een volgende generatie. Misschien nog leuk om weten is dat ik dit jaar mijn dertigste jaar bij de familie Haelterman gestart ben...


Previous
Previous

LID in de kijker: Le Pain Quotidien

Next
Next

Re-branding of Ver-branding van je restaurant concept?