LID in de kijker: Le Pain Quotidien

Wat bracht je ertoe om lid te worden van Leaders Club Belgium en hoe heeft het je zakelijk of persoonlijk beïnvloed?

Als CEO van Le Pain Quotidien geloof ik sterk in het belang van netwerken en het delen van ervaringen binnen de horecasector. Het (inter)nationale netwerk van vernieuwende restauranthouders en industriële partners binnen Leaders Club, biedt ons waardevolle inzichten en connecties met het oog op groei en innovatie. Ik hecht persoonlijk veel waarde aan directe ervaring en betrokkenheid bij de werkvloer, wat naadloos aansluit bij de actieve ervaringsuitwisseling die plaatsvindt binnen Leaders Club tijdens events zoals workshops of trendtours.

Wanneer en hoe is je passie voor de horeca begonnen? Was het altijd je droom of was het een toevallige ontdekking?

Ik heb altijd een persoonlijke passie gehad voor de restauratiebranche, en mijn professionele betrokkenheid in de sector van 'out-of-home' catering begon al vele jaren geleden. Na vele jaren bij onder meer Quick en Lunch Garden, zag ik in 2020 met mijn benoeming als CEO van Le Pain Quotidien een wens in vervulling gaan bij een keten van restaurants gespecialiseerd in bakkerij- en patisserieproducten, met aandacht voor kwaliteit, gezelligheid en authenticiteit. Deze overstap bood me de kans om mijn ruime ervaring binnen de horecasector ten volle te benutten. De uitdagingen die het bedrijf destijds ervaarde, hebben mij gemotiveerd om me volledig in te zetten voor het herstel en de groei van het merk. Mijn focus ligt daarbij, naast het optimaliseren van de bedrijfsvoering en het versterken van de banden met onze gasten en franchisenemers, op een succesvolle expansie van Le Pain Quotidien wereldwijd vooral door nieuwe samenwerkingen af te sluiten met lokale franchises die hun markt het best kennen.

Wie of wat inspireert jou in de horeca? Zijn er bepaalde chefs, restauranthouders, of trends waar je naar opkijkt?

We hebben de laatste jaren in een klein land als België zo een luxe aan innoverende chefs. Maar het maakt me uiteraard ook fier samen te kunnen werken met onze oprichter Alain Coumont, die als pionier kan beschouwd worden in België op het vlak van authentieke en gezonde voeding.

Wat is jouw specialiteit in de keuken of in de horecasector? En wat is je favoriete gerecht of drankje om te serveren?

Ik heb zelf geen culinaire opleiding genoten dus ik heb het liever over de gerechten en drankjes waar ik enorm kan van genieten. ‘s Morgens een vers geperst glas pompelmoesssap, een espresso en pain chocolat op zondag. Ook een typisch Belgisch gerecht als tomaat-garnaal met frietjes mag zeker niet ontbreken. En chef Giovanni Bruno van mijn lievelingsrestaurant, Senzanome in Brussel, kan me persoonlijk steeds heel blij maken met zijn natuurlijke en verfijnde Italiaanse gerechten.

Wat zijn je toekomstplannen voor je horecaonderneming? Zijn er nieuwe concepten, uitbreidingen of innovaties waar je aan werkt?

Onze toekomstplannen voor Le Pain Quotidien omvatten het verder versterken van ons merk, het uitbreiden van ons internationale bereik en het blijven innoveren om te voldoen aan de veranderende behoeften van onze gasten. We zijn constant bezig met het ontwikkelen van nieuwe concepten en innovaties die aansluiten bij de evoluerende trends in de horecasector. Le Pain Quotidien heeft de beleving van de klant sinds zijn oprichting centraal gezet in zijn missie en wil dit koppelen aan het zo veel mogelijk informeren van de gasten over de voedingswaarden van onze gerechten.

Wat zijn enkele uitdagingen waarmee je te maken hebt gehad als ondernemer in de horeca, en hoe heb je ze overwonnen?

In het verse collectieve geheugen van iedereen binnen de horeca was uiteraard de lock-down en de heropstart nadien een moeilijke periode. Verder in het verleden heb ik met Lunch Garden ook een aantal uitdagingen gehad, maar ben die nooit uit de weg gegaan. In tegendeel. Als ondernemer in de horeca wil je steeds zo veel mogelijk inspelen op schommelingen in de vraag, concurrentie en operationele complexiteit. Dit pakken we aan door flexibel te blijven, onze processen voortdurend te optimaliseren en ons te richten op het leveren van consistente kwaliteit en service aan onze gasten.

Wat zijn volgens jou de meest opwindende of interessante trends in de horeca op dit moment?

De groeiende interesse in duurzaamheid, plantaardige gerechten en technologische innovaties zoals e-commerce en innovatieve betaalmogelijkheden. Ook zie ik een opkomst van "ervaringsdiners", die nieuwe mogelijkheden bieden voor gasten om unieke culinaire ervaringen te beleven.

Heb je geheime talenten of hobby's die mensen misschien niet verwachten van een horecaondernemer?

Of deze geheim of uitzonderlijk zijn voor een horeca-ondernemer kan ik niet zeggen, maar ik koester een passie voor culturele evenementen zoals operafestivals. Ik geniet van de prachtige muziek en de unieke sfeer die deze festivals bieden. Bovendien ben ik een fervent lezer en geniet ik vooral van romans tijdens mijn vakanties.

Annick



Previous
Previous

Het Belang van Retentiebeleid in de Food & Beverage Sector: Innovatieve Verloningsvormen als Sleutel tot Succes

Next
Next

PARTNER in de kijker: VAS.Co