LID in de kijker: SORGELOOSE & TRICE

Bij Leaders Club Belgium draait alles om het verbinden van gepassioneerde professionals die het verschil maken in de horeca. Deze maand zetten we een lid in de kijker dat de lat steeds hoger legt: Sorgeloose & Trice.

Met hun vernieuwende aanpak en sterke toewijding aan kwaliteit en service zijn ze een inspiratiebron voor de hele sector. Ontdek hoe Sorgeloose & Trice zich onderscheiden en bijdragen aan de dynamiek en vooruitgang binnen Leaders Club Belgium.

Vincent (links) en Grégory (rechts)

Wat bracht je ertoe om lid te worden van Leaders Club Belgium en hoe heeft het je zakelijk of persoonlijk beïnvloed?

We kennen het bestaan van de Leaders Club Belgium al lang en hebben altijd het idee ondersteund dat we een meerwaarde voor elkaar zouden zijn, ook al zijn we geen horeca uitbaters of ondernemers, maar eerder werkzaam in een gerelateerd beroep, dat intrinsiek verbonden is met de horeca (in Brussel in ons geval). Ik herinner me trouwens dat ik meer dan 2 jaar op de wachtlijst stond! Leaders Club is vooral een plaats voor uitwisseling en delen, over alle ‘wetenschappen’ van de horeca, in al zijn facetten, wat deze groep zeer interessant maakt. Men ontmoet er mensen die gepassioneerd zijn door hun vak, net zoals wij gepassioneerd zijn door wat we doen. Dit versterkt het idee dat het een beroep uit passie is!

Wanneer en hoe is je passie voor de horeca begonnen? Was het altijd je droom of was het een toevallige ontdekking?

Wij zijn een vereniging van 2 leden, beiden gepassioneerd door dit beroep. Ik al tijdens mijn hogere studies en mijn eindwerk, dat gericht was op een horecaproject, later opgeleid in dit vak door mijn grootvader, voormalig algemeen directeur voor België van Brouwerij Heineken. Mijn zakenpartner Vincent werkte ook in zijn eerste baan voor een internetportaal dat uitsluitend met de hospitalitysector werkte. Onze paden hebben elkaar gekruist, en naast het feit dat we van onze stad houden en van de horeca die zich daar ontwikkelt, testen we deze altijd met veel plezier en trots, vooral wanneer we hebben bijgedragen aan hun installatie.

Wat is het meest gedenkwaardige of grappige moment dat je hebt meegemaakt in je horeca-carrière?

Persoonlijk heb ik alle facetten van de menselijke natuur ervaren, door de lens van de relatie ‘koper/verkoper’. Ik heb de beste en de slechtste dingen zien gebeuren tussen mensen. Het is altijd wanneer passie, en soms geld, erbij betrokken raakt, dat relaties met anderen verrijkend en explosief worden. Te veel herinneringen.

Wie of wat inspireert jou in de horeca? Zijn er bepaalde chefs, restauranthouders, of trends waar je naar opkijkt?

De horeca is zo divers dat er talrijke inspiratiebronnen zijn. Vroeger was horeca het beroep dat men uitoefende als men niets anders kon, maar vandaag keert deze trend om en verlaten velen goedbetaalde banen om hun droom na te jagen: een horecazaak openen. De mensen die mij motiveren zijn vooral degenen die durven, creëren en soms falen, om vervolgens weer op te staan, net zoals de trendsetters die trends creëren en anticiperen. Het duo achter het restaurant Old Boy in Brussel, en later Rambo Smash Burgers, zijn echte sterren, en hun parcours blijft inspirerend. Frank, met zijn 2 koffiebars in Brussel, en het schattige koppel aan het roer, zijn voor mij ook echte sterren, begonnen met een idee tijdens een reis, en nu deel van de bekende Brusselaars.

Wat is jouw specialiteit in de keuken of in de horecasector? En wat is je favoriete gerecht of drankje om te serveren?

Ik word liever bediend, en ik kan me niet voorstellen zelf een horecazaak te openen, wat een gekke uren! Overigens heb ik heel veel respect voor die mensen die duizenden uren per jaar werken, op zeer oncomfortabele tijdstippen. Om op uw vraag te antwoorden, onze specialiteit is vooral ons in de plaats van de kandidaat-ontwikkelaar te stellen, en te proberen het DNA van zijn project te begrijpen, om hem te helpen de beste plek voor zijn project te vinden. We concentreren ons op één stad, Brussel, die we kennen als onze broekzak, zodat we ons kunnen bevrijden van alle data en statistieken die grote brokers uitstallen, om ons uitsluitend te focussen op het gevoel. Want om een stad en haar dynamiek te begrijpen, moet je haar voelen…

Wat zijn enkele uitdagingen waarmee je te maken hebt gehad als ondernemer in de horeca, en hoe heb je ze overwonnen?

Wij delen de uitdagingen van de horeca, maar vanuit een ander perspectief. In de 23 jaar dat ik dit beroep in Brussel uitoefen, is het duidelijk dat er veel veranderingen in de sector zijn geweest, vooral versneld in de laatste jaren met de opkomst van een nieuwe generatie ontwikkelaars in de sector. De codes zijn veranderd, de dynamiek van de steden is veranderd, de consumptiegewoonten zijn ook veranderd, kortom, de horeca heeft in enkele jaren tijd een zeer inspirerende creatieve omwenteling ondergaan. Onze dagelijkse uitdaging is om “up to date” te blijven, deze dynamieken te begrijpen en te slagen in het vertalen ervan naar wijken. Het is natuurlijk makkelijk om de redenering van een grote fastfoodketen te begrijpen: locatie, locatie, locatie! Maar de taak is heel anders wanneer het gaat om het plaatsen van een nieuw, zeer specifiek foodconcept. Het is bijna een wetenschap.

Wat zijn je toekomstplannen voor je horecaonderneming? Zijn er nieuwe concepten, uitbreidingen of innovaties waar je aan werkt?

Wij houden ervan om te denken dat we ons laten meedrijven op de stromen van de horeca, en volgen dagelijks de vele evoluties ervan. We hebben geen ambitie om te groeien, maar wel om continu te verbeteren door onze databases te voeden en nieuwe te creëren, vooral in termen van gemiddelde prijs voor handelsfondsen, gemiddelde huur per wijk, of zelfs per straat. We verzamelen een buitengewone hoeveelheid data, die we de tijd moeten nemen om te verwerken om er trends uit te halen. Persoonlijk zou ik een verkoopprijsindex willen creëren, die de belangrijke trend van de sector in Brussel maand na maand weergeeft. Maar dat vereist veel tijd en gegevens…

Heb je een specifieke bijeenkomst of netwerkervaring met Leaders Club Belgium die je bijzonder is bijgebleven?

Ik ga niet liegen: ons beroep is zeer veeleisend, en we zouden 7 dagen per week, 24 uur per dag kunnen werken, maar de jaarlijkse pauzes die de ‘internationale trendtours’ bieden, zijn een frisse lucht, een moment van delen, dat ik mezelf elk jaar verplicht te nemen. Deze reizen zijn buitengewoon, eerst voor het culturele en vermakelijke aspect, maar zijn vooral en bovenal verrijkend in de uitwisselingen die we hebben met de lokale spelers. Weten hoe men eet en drinkt in het buitenland is een must. De coulissen kennen die achter deze concepten schuilen, dat is iets voor een Leider ;-)

Wat zijn volgens jou de meest opwindende of interessante trends in de horeca op dit moment?

De belangrijke trends die we momenteel het meest waarnemen zijn de vermenigvuldiging van koffieconcepten, de terugkeer van de grote ouderwetse brasseries maar herzien (zoals de groep La Nouvelle Garde in Parijs, Lille, en binnenkort Marseille en Lyon, wat wij zeer inspirerend vinden), de geleidelijke verdwijning, tenminste in Brussel, van gastronomische restaurants zoals onze ouders die kenden, ten gunste van kleinere en meeslepende concepten, zonder de concepten te vergeten waar nu de uitdrukking ‘less is more’ zijn betekenis verliest ten gunste van ‘more is more’, met zeer gedetailleerde en doordachte decors. Ik vind dat het concept Mission Masala een absolute must is in dit opzicht, een totaal succes, een voorbeeldig concept.

Heb je geheime talenten of hobby's die mensen misschien niet verwachten van een horecaondernemer?

Mijn talent is dat ik zeer voorspelbare gebreken heb voor een man, zoals zeer verstrooid zijn en niet in staat zijn om twee dingen tegelijk te doen. Voor de rest is het niet aan mij om mijn talenten op te sommen (als ik die heb). Onthoud alleen van mij dat ik van nature positief ben, hoe is dat mogelijk met een achternaam zoals de mijne (??), dat ik dol ben op vintage horloges uit de jaren ’50 tot ’70, en dat ik laat in mijn leven de smaak van reizen heb ontwikkeld, vooral van steden waarvan ik de energie adoreer. Daarnaast ben ik dol op andouillette, maar dat is mijn probleem.

Next
Next

PARTNER in de kijker: Coca-Cola