Digitaliseren om te accelereren
Blog - Frank De Meulder - Growzer
Online bestellen, een eerste stap naar automatiseren
Een horecazaak managen? Een hele uitdaging, maar met de nodige automatisatie en efficiënte processen, kan het perfect rendabel zijn. Het startpunt? Geautomatiseerd bestellen. Op die manier zet je een eerste stap in het efficiënt managen van je zaak: stock management, menu-engineering, een doordachte foodcost calculatie en het voorspellen van de toekomstige bezetting komen zo binnen handbereik.
Een ecosysteem om je business te runnen
Of je nu één of meerdere horecazaken hebt: jij runt een bedrijf. Gestroomlijnde processen vormen dan ook een belangrijke basis om tijd te winnen, de administratie te beperken, fouten te vermijden en meer marge te maken.
Gelukkig kun je hiervoor rekenen op een volledig ecosysteem. Online bestellen bij je favoriete leveranciers mag dan de eerste stap zijn, de mogelijkheden gaan vandaag al veel breder. Zo koppel je ook je kasboek, kun je in een handomdraai je F&B-kosten in kaart brengen en met AI-ondersteuning aan menu-engineering doen. Hierdoor heb je minder waste, bestel je enkel wat je nodig hebt én reken je de correcte prijzen aan je gasten aan. Bovendien beschik je steeds over een optimale stock, waardoor elke euro rendement oplevert. Een must om onderaan de streep zwart te schrijven.
Van kleine zaak tot multi-outlet keten
Digitaliseren enkel voor de grote jongens weggelegd? Vergeet het maar, ook in een kleine horecazaak bewijst digitalisatie dag na dag zijn meerwaarde. Akkoord, het is misschien even wat werk in het begin en het wordt wat wennen, maar al snel pluk je er de vruchten van. Je krijgt overzicht, wint tijd én rekent de correcte prijzen aan. Ook als kleine ondernemer scheelt het je heel wat: gedaan met gerechten verkopen met verlies, ingrediënten die keer op keer in de vuilbak terechtkomen, stocktellingen die uren duren en foutieve bestellingen.
AI als extra troef
Artificiële Intelligentie in de horeca? Wees maar zeker. Digitale tools worden steeds slimmer en omarmen AI. Zo is het vandaag al mogelijk om historische gegevens uit de kassa te koppelen aan toekomstige voorspellingen. Zo kan AI op basis van tientallen parameters (het weer, de ligging, eerdere bezetting, …) een voorspelling maken van de toekomstige bezetting. Nu worden er al resultaten behaald die tot meer dan 90 procent accuraat zijn en dit percentage blijft stijgen. Op die manier kun je perfect je personeel plannen, geoptimaliseerd bestellen en je kosten drukken. En nee, daar hoef je zelf helemaal geen computerspecialist voor te zijn.
Data: het nieuwe goud
Nog een extra troef waarop je kunt rekenen door te automatiseren? Waardevolle data. Wend je deze goed aan, dan kun je niet enkel veel gerichter communiceren, je kunt ook een stuk beter toekomstgerichte voorstellingen maken, trends ontdekken, gerichter bestellen en veel meer. Een beetje hulp is soms nodig, maar eens je de meerwaarde ervaart, service je je gasten een stuk beter en rendabeler.
Zet vandaag nog de stap
Twijfel je nog over de meerwaarde van digitaliseren? Dan is dit het moment om de stap te zetten. De trein is al vertrokken en hoe sneller je instapt, hoe groter het voordeel. Digitalisering helpt je een rendabele toekomst als horecaondernemer op te bouwen en biedt directe toegang tot de nieuwste ontwikkelingen. Met de juiste tools kun je efficiënter werken, je F&B-processen optimaliseren, aan menu-engineering doen en je volledige bedrijfsvoering naar een hoger niveau tillen.