Trendtour - Berlijn
We keken al een tijdje uit naar deze trendtour en begonnen de eerste dag alvast in een "Urban"-sfeertje bij Hotel Michel Berger.
Het Michelberger hotel is een hip hotel in Berlijnse sfeer. Met zijn 119 hotelkamers in een enorme oude fabriek biedt het hotel plaats voor 250 man. Het hotel bevindt zich in een monumentaal pand aan de Warschauer Straße en is rauw en dynamisch, net zoals Berlijn zelf. De oude onbewerkte muren gaan stijlvol hand-in-hand met creatief meubilair. De hoge kamers hebben Ikea-style hoogslapers (heel efficiënt), draadloos internet en een flatscreen. De 24 uurs-receptie staat altijd voor je klaar en er is de hele dag door de mogelijkheid iets te eten (en het eten is goed!). De geweldige website van het hotel geeft al een sfeerimpressie voor het hotel zelf, een lust voor het oog en een goede weerspiegeling van het hotel.
De fiets zou de komende twee dagen ons vervoermiddel worden en de tour begon in de wijk Kreuzberg ( hipster Berlijn) waar we eerst gingen kijken bij één van de vestigingen van "Burgemeister". Deze vestiging ( onder een treinspoor) was voorheen een openbaar toilet.
Rond de middag kwamen we aan in het Bikini 25 Hours-Hotel.
Dit concept-hotel is er ook in andere Duitse en Oostenrijkse steden. Deze vestiging opende pas half in januari jl zijn deuren. We namen er een "gezonde" lunch ( with a view ) in het restaurant ( NENI ) van het hotel. Naast het hotel gingen we even langs het Italiaanse concept Losteria. De volgende stop was voorzien in het grootwarenhuis : KaDeWe. KaDeWe is de Berlijnse Harrods. Het warenhuis werd in 1907 gesticht door Adolf Jandorf en vierde in 2007 dus zijn 100-jarig bestaan.
We gingen er ( uitsluitend :) de 6e verdieping bezoeken. ( foodies waren gewaarschuwd want er ligt één en ander uitgestald ! ) Aansluitend stopten we bij Curry 36 . Een zeer authenhiek en één van de oudste worstenconcepten van Berlijn.
We kwamen verder nog langs het Japans concept "Cocolo ". Van oorsprong een mobile Japans soepconcept met nu dus ook een vast restaurant dat dagelijks geopend is van 12u00 tot 24u00 en langs het Koreaanse concept Kimchi Princess.
Van een ander kaliber maar ook Aziatisch is Long March Canteen. ) waar we konden genieten van oosterse kleine gerechtjes om te delen. Dit concept won de CRA in Duitsland in 2013.
MarkthalleNeun was onze laatste stop waar op donderdagavond "Streetfood Thursday "doorgaat. De sfeer was er SUPER te noemen.
Op de 2e dag gingen we eerst langs onze 2e verblijfplaats Hotel Nhow . In tegenstelling tot Michel Berger een zeer eigentijds strak en vooral roze gekleurd hotel. Het contrast kon niet groter zijn en dat was ook de bedoeling. We fietsen naar Trabiworld via Checkpoint Charlie en namen er het stuur van de authentieke Trabantjes (3 of 4 personen per wagen incl bestuurder ) waarmee we ons met gids een weg baanden door het kleurrijke Berlijn van vroeger en nu en lunchten bij één van de vele vestigingen van Vapiano. Dit Italiaanse concept van Duitse makelij opende zijn eerste vestiging in 2002 te Hamburg. Op vandaag zijn er reeds 122 restaurants in 26 landen.
Na een vrije namiddag met leuke ontdekkingen fietsten we richting SAGE voor apero en diner.
2 dagen was te kort want Berlijn heeft nog zoveel meer te ontdekken maar we houden leuke, leerrijke en aangename herinneringen over aan deze buitenlandse trendtour.