Trendtour Antwerpen
Op 22/10 trotseerden 40 leden van Leaders Club België de weergoden voor een trendtour in Antwerpen. De welgevulde dag startte om 10u in het volledig vernieuwde en imposante LE ROYAL CAFE in het Centraal Station. Jef Keersmaekers, CEO van brouwerij Corsendonck, verwelkomde ons en gaf ons toelichting bij zijn ambitie om dankzij de gedetailleerde restauratie van deze café-brasserie-restaurant opnieuw grandeur te geven aan het klassieke ‘stationsbuffet’ van weleer.
Vervolgens ging het per fiets naar DÔME – DÔME SUR MER – DOMESTIK. Hier werden we gastvrij ontvangen door Sophie Verbeke, echtgenote van chef Julien Burlat. Beide houden ze de touwtjes van deze vlakbij elkaar liggende en complementaire zaken goed in de hand. Van de roots in Lyon tot het integreren in de wijk Zurenborg: professionalisme en klantentevredenheid worden duidelijk consequent hoog in het vaandel gedragen.
Van Zurenborg naar de Meir voor een kort bezoek aan THE CHOCOLATE LINE van Dominique Persoone. Na Brugge opende hij in dit voormalig paleis van Napoleon een tweede winkel waar ambacht en rock ’n roll hand in hand gaan en aanleiding geven tot kleine artisanale smaakexplosies. Het snuiven van chocolade, ooit ontwikkelt als gimmick voor The Rolling Stones, mocht sommige leden uiteraard niet ontgaan…Aperitieven deden we in de gloednieuwe bar FESTIV op het Eilandje. Gerant Tom Drubbel toonde ons enthousiast de aangrenzende restaurants MON en LUX, die tot dezelfde groep behoren, en lichtte alvast een tip van de sluier over de komst van een 5-sterrenhotel.
Dat het Eilandje tot de meest opkomende buurten van Antwerpen gerekend mag worden, werd bewezen door onze volgende stop aan DE SHOP, het nieuwste project van Eddy Roothaert (lid van Leaders Club België). Dit voormalige aanwervingsbureau van scheepsherstellers werd in zijn oude glorie hersteld en heropend als evenementenhal van ruim 1.200 m². De lunch genoten we in restaurant CIELO, op de 1ste verdieping. Een bezoekje aan de ondergrondse nightclub ROXY hebben we bewaard voor een volgende gelegenheid.
Gesterkt door de lunch fietsten we verder naar BUN, een klein maar bruisend vietnamees restaurant. Eigenaars Hoa Truong en Huibrecht Berends vertelden ons vol passie hun ‘reisverhaal’: hoe het Oosten (Hoa’s ouders komen uit Vietnam) het Westen (Huibrecht als rasechte Zeeuws-Vlaming) in Antwerpen ontmoette en hoe dit uitmondde in een nieuw culinair concept, gebaseerd op Vietnamese streetfood. Elk gerecht wordt volgens de authentieke overlevering gecreëerd. Met veel sympathie voor dit ondernemend koppel zetten we onze trendtour verder.
Slechts enkele fietstrappen verder worden we ontvangen door Thierry Peeters, bedenker en oprichter van HNGRY. In deze nieuwe foodstore zijn de producten niet per soort geordend, maar worden ze als ingrediënten voor een bepaald gerecht aangeboden. Tien recepten, waarvan er wekelijks drie wisselen, bieden inspiratie voor wie nog zelf koken wil maar weinig tijd wenst te besteden aan het winkelen. Daarnaast ben je ook voor bijpassende wijnen en de benodigde keukenaccessoires aan het juiste adres.
Een ovenverse ‘afternoon bite’ werd ons aangeboden door DE BROODKEUKEN. We worden enthousiast ontvangen door Jeremie Landweer, echtgenoot van Sarah Spaanderman die deze nieuwe zaak runt. Naast verse broodjes serveert zij quiches, slaatjes en ontbijtgerechten. Een charmante zaak waar je elke dag wel wil wakker worden.
De zon gaat wat lager hangen, de avond begint te lonken. Tijd dus voor een verkwikkende cocktail. Geen beter adres hiervoor dan COCKTAILS AT NINE, een stijlvolle bar waar we even stijlvol ontvangen worden door eigenaar Graham Herbert. Hij benadrukt de kunst van ‘bartending’ en de grondige opleiding die hieraan voorafgaat. Met veel passie maken de creatieve bartenders heerlijke cocktails voor ons klaar met een overvloed aan dagverse ingrediënten.
Eindigen deden we in schoonheid in de vernieuwde foyer van de BOURLA SCHOUWBURG. Voorafgaand aan het diner gaven Initiatiefnemers Tom Le Clef en Ivo de Beer (beide lid van Leaders Club België) tekst en uitleg bij de opening van hun tweede zaak, waar ze - net als in het Felix Pakhuis - ‘commerce en cultuur’ verenigen met elkaar. Het organiseren van commerciële evenementen dient volgens hen niet alleen zuurstof te geven aan de horeca anno 2015, maar maakt bovendien een culturele (niet gesubsidieerde) werking mogelijk.
Alsof het ‘stad’ geen geheimen meer voor ons verborgen hield, fietsten we voldaan terug richting Centraal Station. We leverden onze fietsen in en keerden met nieuwe ideeën huiswaarts.