International Leaders Club Awards 2013

Omdat de Leaders Club-leden uit de verschillende landen niet alleen graag bekroond worden voor hun creatieve werk, maar graag ook tot nieuwe inzichten verleid worden, had Kasper Stuart als toekomstig voorzitter van de Internationale Leaders Club, een inspirerende namiddag vol keynotes voorbereid in het kader van een Food Service Exchange. Aan het woord kwamen ondermeer magazinemaker Hans Steenbergen – die tevens functioneerde als moderator van de dag – Frank Fol en Jamie Anderson.
 
Zoals we dat van Hans gewend zijn, gaf hij meteen een kickstart van een boeiend dagprogramma. Aan de hand van een wereldkaart mapte hij enkele trends van kringloopdenken en holisme over FLOSS, een begrip dat staat voor fresh, local, organic, seasonal & sustainable. Hij had het verder over de nieuwe invloed van Azië op het Westen via hun streetfood-concepten. Terwijl Hans vooral naar de toekomst keek, leerde Frank Fol ons naar onze voedingspatronen kijken. Met als mantra fruit en groenten  legde hij uit hoe hij (mede)verantwoordelijk is voor het onstaan van de fast fresh-service in België. Dat hij het publiek achteraf trakteerde op een wortel, was een fijne knipoog naar zijn gezonde levensstijl. De namiddag werd op een hoogst entertainende wijze afgesloten door Professor Jamie Anderson die in bepaalde opzichten meer wegheeft van een stand up comedian dan van een saaie prof economie. Aan de hand van een metafoor uit de popcultuur (Lady Gaga) legde hij uit hoe je bij je eindconsument engagement kan creëeren via digitale marketingstrategieën. Hiervoor steunde hij op vier pijlers: ‘excitement’, ‘emotions’, ‘exclusivety’ & ‘e-commerce’. Afgaand op de vele reacties uit het publiek, behoort Jamie zeker tot de categorie spreker die nog lang blijft nazinderen.
 
Het kader voor de awardshow zelf was het Antwerpse Felix Pakhuis, een voormalige opslagplaats voor handelsgoederen – zo werd ons verteld door presentatrice Francesca Vanthielen. Na de voorstelling van de 9 concepten – Balls & Glory (Gent), Boco (Parijs), Brandtner und Seite Leit (Salzburg), Dr. Thompson’s (Düsseldorf), Gifts of Nature (Moskou), Le Camion qui Fume (Parijs), Loft Five (Zurich), Ribambelle (Moskou), Tavernetta(Odessa) – was het stemmen geblazen.
 
Terwijl de stemmen geteld werden, schoven wij hongerig en dorstig aanschuiven bij de verschillende market-counters. Hier hoefde je niet te vrezen voor een saaie walking dinner maar kon je je favoriete gerechtjes – bereid door topchefs van Electrolux Professional en Nestlé Professional – bij elkaar sprokkelen. We proefden terroir, topproducten maar ook eenvoud en complexiteit. Naast chefs als Bart De Pooter (Restaurant Pastorale - Two Michelin stars - 18/20 Gault & Millau), Alex Clevers (Restaurant Vivendum - One Michelin star - 16/20 Gault & Millau), Lieven Lootens (Restaurants ´t Aards Paradijs en Naturell - 16/20 Gault & Millau), Stef Buelens (Hostellerie l’Esco - 15/20 Gault & Millau) en Tom Van Lysebettens (Coeur d’Artichaut) waren ook de betere sommeliers, mixologisten (Kristof Burm en Marc Colfs) en barista’s (Peter Hernou en Mr Jan Vervack) van het land vertegenwoordigd.

Tijdens le moment suprème kwam het enige Belgische concept als winnaar uit de bus: de Balls van Wim Ballieu hadden blijkbaar alle harten veroverd. Na de uitreiking barstte vervolgens een fantastische afterparty los waarbij de dansvloer eerst aarzelend werd beschoven, en na een resem juiste tunes omgeturnd werd tot een echte crime scene.
 
Onze nationale industrie heeft nog maar eens haar niveau bewezen en aangezet tot internationale kruisbestuiving. Vond je hier je portie netwerking niet, dan vind je ze nergens.
 
Leaders Club International heeft bewezen dat ze klaar is voor de toekomst.

Previous
Previous

Surprise Get Together - Kampenhout

Next
Next

Trendtour Rotterdam