Vision 2013 - Horeca Expo
In de voormiddag was het de beurt aan een dream team bestaande uit Hans Steenbergen, Herman Konings, Tom Palmaerts, Nina De Man & Joeri Van den Bergh. Als Nederlands Foodtrendwatcher of the Year 2011 trapte Hans Steenbergen die brainstorm af. Hij haalde er een filmpje bij van Noma om de trend van de Nordic Cuisine te illustreren, en deed ons watertanden bij de overdaad van de Spaanse vroegmarkten. Zijn trendtour op de wereldkaart diende één punt: aantonen dat de consument op zoek is naar beleving. Dat gevoel werd gedeeld door Tom Palmaerts die vooral expertise heeft in de manier waarop jongeren dingen ‘beleven’. Tegen de snel voorbijrazende wereld zouden de huidige jongeren een verzachting inzetten. Zo zouden ze erg geïnteresseerd zijn in duurzame activiteiten, en de traagheid daarvan willen vastleggen via calorietellers en energiemeters. Ook Herman Konings had het over wegnologie: de tegenbeweging op die technologische vaart der volkeren. Nina de Man ging vervolgens in op de rol van de horecaondernemer als heldhaftige multitasker. Zo had ze het over de superheld als metafoor voor sustainability. Joeri Van den Bergh, schrijver van het werk ‘How Cool Brands Stay Hot’ wees op de trend dat steeds meer hotelkamers hun branding van de kamer naar de lobby verplaatsen. Ketens zoals EasyHotel en CitizenM maken hun kamers zelfs zo klein, dat de consumenten gedwongen worden om zo weinig mogelijk tijd op hun kamer door te brengen. Zo vertrekken ze automatisch naar de lobby, vooraleer ze de stad intrekken.
Kort na de middag werden de ambachten in de spotlights geplaatst met Wim Ballieu (Balls & Glory) en Frederic Van Tricht (Van Tricht). Zij deelden enkele van hun praktijkervaringen met de ondernemers in de zaal. Beiden hadden een degustatie voorzien: Wim met zijn happy balls, Frederic presenteerde een foodpairing met Liefmans Goudband.
Na de eerste honger gestild te hebben, kwamen de harde cijfers aan bod in de talks van Gert Laurijssen van Foodstop en Alain Goudsmet. Gert bracht niet al te best nieuws mee: aan de hand van onderzoekscijfers toonde hij aan dat de winstmarges voor cafés en clubs dramatisch gezakt waren. Hij gaf ook enkele tips (het belang van sociale media!) om het consumentenvertrouwen opnieuw te doen boosten. Aangezien veel staat met de kracht van je team, werd Nationaal Hockeycoach Alain Goudsmet uitgenodigd voor de key note. Hij gaf enkele van zijn succesformules mee die van zijn atleten wereldtoppers hebben gemaakt, een les die de meeste ondernemers ongetwijfeld stevig in de oren hebben geknoopt. En nu: op naar de toekomst!